Friday, November 1, 2013

KUASAI WILAYAH

Semasa saya mula menjual roti yang dibuat sendiri, saya jual kepada jiran-jiran di apartment tempat saya menyewa di USJ16. Kemudian saya berpindah ke Bandar Tun Razak KL untuk berniaga di sana, sewa rumah teres tak jauh dengan rumah mertua. Saya jual di kejiranan rumah mertua di Flat Sri Kota. Lepas tu saya berniaga di tepi jalan stesen LRT dan pasar malam. Semuanya dalam kawasan Bandar Tun Razak saja. Sasaran saya pada masa itu untuk menguasai pasaran di Bandar Tun Razak dulu. Kemudian luaskan lagi pasaran kepada kawasan Cheras dan sekarang impian saya ialah menguasai pasaran Lembah Kelang dengan cara membuka lebih banyak cawangan dan 'outlet'. Chef Farid nasihatkann saya supaya cari lokasi 'walk way' seperti dalam 'shopping mall' supaya lebih banyak jualan dapat dibuat dan kos untuk membukanya tak terlalu tinggi berbanding membuka cawangan di 'shoplot'. Ya saya berpengalaman membuka outlet sebegitu tapi di pasaraya Econsave. Mungkin masa tu saya tak pandai mengurus dan dan masih kekurangan pengalaman dan tentunya kurang pekerja juga, outlet tu terpaksa ditutup dan kerugian terpaksa diserap. Menguasai wilayah sendiri amat penting kerana dari situ kita membina jenama dan kekuatan ekonomi untuk berkembang dengan lebih berani. Kat KL ni Cheras pun tak habis makan lagi takkanlah nak makan Johor Baru kot...

No comments:

Post a Comment