Monday, October 7, 2013

Membakar Inspirasi

Catatan pertama saya di blog adalah pada 13 April 2005. Blog beralamat www.bakersplace.blogspot.com mula menjadi diari perjalanan saya sebagai Baker separuh masa. Masa tu saya masih bekerja di sebuah syarikat IT di seksyen 13 Petaling Jaya. Umur saya pada masa tu ialah 33 tahun. Kerjanya senang saja, 'Helpdesk'. Kerja jawab telefon, tapi dalam Bahasa Korea. Bahasa Korea tu sajalah kelebihan saya. Nak harapkan kemahiran IT, saya ni kira 'rabun IT'. Rabun je bukan 'Buta IT'. Masa tu kerja seronok sangat, kerja goyang kaki. Ada call masuk, adalah kerja. Tak ada call masuk, saya pula masuk blog. Sememangnya kami puak 'Helpdesk' ni dibebaskan layan internet, blog, video segala. Asalkan kau jawab call layan client bagus, kau tak ada masalah. Blog bakersplace.blogspot.com tu saya buat lepas asyik dok layan blogger-blogger lain. Seronok juga baca tulisan-tulisan blogger ni. Ada yang tulis pengalaman hidupnya, kisah rumahtangga (cerita cerai berai gaduh laki bini pun nak cerita beb..), cerita percintaan bahagia dan derita, kisah perjalanan ke luar negara, kisah tempat kerja, kisah mengumpat orang pun ada. Paling saya ikut ialah tulisan-tulisan berinspirasi dan bernasihat. Pendek kata semua cerita pun saya layan. Bosan tu duduk hadap PC 8 jam sehari. Jawab call kadang tu 15 call je. Rasa dah tak mencabar dah kerja tu. Pada masa tu saya paling suka layan geng penulis yang memang nak berkarya. Salah satu kumpulan blogger yang saya layan ialah Geng Jurnal. Ada kalangan mereka ni dah jadi penulis terkenal. Salah seorang nya ialah Pak Latip Talib, penulis novel sejarah Islam nombor satu di Malaysia sekarang ni. Alamatnya www.latiptalib.blogspot.com . Karya saya? Dengan 'passion' yang ada, saya berkarya melalui roti :) Boleh?

2 comments:

  1. Salam'alaik,

    Boleh! Ceritalah dengan roti, nak dengar~

    www.cikguasyrafsabri.blogspot.com

    ReplyDelete