Thursday, October 10, 2013

MULA-MULA

Bermula dengan menjual roti dari rumah ke rumah, saya menjual di tepi jalan depan stesen LRT. Pernah beberapa kali cuba berniaga di pasar malam, dan pernah juga ada gerai di Stesen LRT Asia Jaya di Petaling Jaya. Ingat lagi cerita Anney? Saya berniaga di sebelah situ lah. Entah macam mana saya buat sampai dapat satu gerai sewa dari RapidKL. Saya mendapat perhatian sebab masa tu tak ramai orang yang nak berniaga roti. Lepas berniaga roti, sikit-sikit tambah kemahiran buat kek pula. Sekarang ni punya ramai orang nak buat bisnes roti dan kek. Kalau pergi seminar usahawan, cuba jerit "Berapa ramai yang buat bisnes roti dan kek? angkat tangan.." Maka akan banyaklah tangan-tangan gebu yang melantun di udara... Kedai saya yang pertama ialah di Flat Sri Sabah, saya beli bisnes tu dari 'sifu' yang menawarkan satu cawangan kedainya untuk saya uruskan. Namun kerana belum cukup kuat ilmu dan belum bersedia dan belum berani untuk buat 'full time' kedai tu tak berjaya. Wah.. Mahalnya yuran pengajian 'University of Life' ni. Dua semester je dah 'grad'. Nak sangat kan... Kedai seterusnya ialah di Pusat Komersial Komuniti Bandar Tun Razak. Kedai inilah kedai pertama dinamakan The Baker's Place. Didaftarkan pada 21hb. Disember 2006 dan sekarang bakal dinaik taraf kepada The Baker's Place Sdn Bhd. https://www.facebook.com/KedaiKekTheBakersPlace

3 comments:

  1. Assalammualaikum en. bahtiar,

    terima kasih atas penulisan ni.TOLONG teruskan ea. =) bergenang air mata baca.smga penulisan en. Bahtiar memberi manfaat pada semua. =)

    ReplyDelete
  2. my story.. terbaekk..
    from faizal
    kedaicctv.com

    ReplyDelete